Zorgverzekeringen 2023

Bent u goed verzekerd voor fysiotherapie in 2023?
Vóór 1 januari 2023 heeft u weer de mogelijkheid om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Wilt u volgend jaar goed verzekerd zijn voor fysiotherapie, dan loont het om verzekeringen te vergelijken. Veel zorgverzekeraars wijzigen hun polissen voor aankomend jaar, het is dus belangrijk om zorgvuldig te kijken of uw huidige polis nog voldoet aan uw wensen.

De meest voorkomende kosten voor fysiotherapie worden niet vergoed vanuit de basisverzekering. Voor het  grootste deel van de fysiotherapeutische behandelingen  zult u zich dus aanvullend moeten verzekeren. Er zijn tussen zorgverzekeraars grote verschillen in de dekking en de premie voor fysiotherapie. Laat u daarom goed informeren en vergelijk polissen met elkaar via één van de vele vergelijkingswebsites zoals die van de consumentenbond of de zorgverzekeringwijzer.

Zorgbehoefte bepalen
Bepaal voor uzelf, of in overleg met onze fysiotherapeuten hoeveel behandelingen u mogelijk nodig heeft in 2023. De zorgbehoefte kan bepaald worden aan de hand van de afgenomen zorg in het afgelopen jaar, of het risico dat u loopt op het (terug)krijgen van een aandoening. Het wel of niet beoefenen van een sport, of het hebben van spier- of gewrichtsklachten kan ook een indicatie geven op de mogelijke zorgvraag.

Chronische aandoeningen in de basisverzekering
Een aantal chronische aandoeningen worden door de zorgverzekeraars wél vergoed vanuit de basisverzekering. Op deze pagina kunt u zien welke aandoeningen dat zijn. De eerste 20 behandelingen zult u echter zelf moeten betalen. Ook hiervoor kunt u zich aanvullend verzekeren.
Er zijn een enkele aandoeningen die ook vergoed worden vanuit de basisverzekering en waarbij u niet de eerste 20 behandelingen zelf hoeft te betalen. Voor 2023 zijn di de volgende aandoeningen: herstelzorg na covid-19 (50 behandelingen), etalagebenen (37 behandelingen), artrose heup/knie (12 behandelingen) en COPD (5-70 behandelingen).

Overstappen?
Zorg dan dat u voor 31 december de huidige verzekering heeft opgezegd. U heeft dan tot 1 februari de tijd om een nieuwe verzekering te kiezen.

Vragen?
Wij helpen u graag met het maken van de juiste keuze, neem bij vragen dus gerust contact met ons op.