Oedeemtherapie

Ons lichaam bestaat voor ⅔ uit vocht. Dit vocht speelt een belangrijke rol voor verschillende processen in het lichaam. Denk hierbij aan vervoer van schadelijke stoffen (bacteriën) en/of hormonen, zenuwprikkels, zuurstof en uitwisselen van stoffen.

Een abnormale ophoping van vocht en eiwitten noemen we lymfoedeem, de lymfevaten zijn mogelijk beschadigd of verstoord. Lymfoedeem kan voorkomen op verschillende locaties in het lichaam, het meest voorkomend zijn de armen en benen. Lymfoedeem wordt verdeeld in primair lymfoedeem, wat aangeboren is en secundair lymfoedeem.

De oorzaken van secundair lymfoedeem zijn divers, bijvoorbeeld;

• (Oncologische) chirurgische ingreep
  • Bestraling
  • Bloedvat problematiek en/of uitgebreide vasculaire chirurgie
  • Littekens
  • Trauma
  • Kanker
  • Medicatie

Lymfoedeem kan ingrijpende gevolgen hebben op het dagelijks functioneren, werk, hobby’s of andere bezigheden. Dit kan zich uiten in zwelling, pijn, zwaar gevoel en verminderde beweeglijkheid van gewrichten. Naast deze fysieke problematiek kunnen mensen ook sociale of psychische klachten ervaren.

De oedeemfysiotherapeut stimuleert het vochtafvoerende systeem middels manuele lymfdrainage (massage) en oefentherapie. Manuele lymfdrainage is een zachte pompende techniek om de vochtopname van door de lymfevaten te stimuleren en het functioneren van goede vaten te bevorderen. De oedeemfysiotherapeut kan ook gebruik maken van lymftaping, zwachtelen en compressietherapie. Daarnaast ondersteunt en begeleidt de oedeemfysiotherapeut op het gebied van zelfmanagement, huidverzorging en geeft voorlichting.

Mocht u klachten hebben van of vragen hebben over (lymf)oedeem, neem dan contact op met Mariëlle Francke.